Definitief Verkeersbesluit zero-emissiezone vastgesteld Rotterdam

Het college van B&W van Rotterdam heeft het Verkeersbesluit zero-emissiezone Rotterdam 2025 definitief vastgesteld. Dat betekent dat de meest vervuilende (zakelijke) bestel- en vrachtauto’s per 1 januari 2025 de stad niet meer in mogen. Rotterdam is hiermee één van de eerste gemeenten in Nederland met een definitief verkeersbesluit voor uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s. Ook heeft het college het ontheffingenbeleid vastgesteld.

Is er iets gewijzigd?

In september 2023 is het ontwerp-verkeersbesluit vastgesteld. Daarna kregen ondernemers en organisaties 6 weken de tijd om reacties in te sturen op dit ontwerp-besluit. In totaal hebben 21 organisaties gereageerd. Dat heeft geresulteerd in enkele aanpassingen die in het definitieve verkeersbesluit zijn opgenomen, waaronder:

Bekijk hier het definitieve verkeersbesluit.

Dit is de definitieve omtrek van de zero-emissiezone, inclusief het bord dat een bestuurder ziet bij het inrijden van de ZE-zone. Bron: logistiek010.nl

Overgangsregeling, vrijstellingen en ontheffingen

Voor bepaalde voertuigen, die voor 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, is er tot uiterlijk 2030 een landelijke overgangsregeling. Ook zijn bepaalde voertuigen landelijk vrijgesteld van de ZE-zone. In het ontheffingenbeleid van de gemeente Rotterdam staan alle ontheffingsmogelijkheden voor bestel- of vrachtauto’s die niet op tijd aan de toegangseisen van de ZE-zone kunnen voldoen.

Bekijk hier het vastgestelde ontheffingenbeleid.

Waarom een ZE-zone?

De ZE-zone wordt ingevoerd om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en de uitstoot te verminderen. Het draagt op die manier bij aan het behalen van de klimaatdoelstellingen, maar ook het aan een betere en gezondere leefomgeving van de stad Rotterdam.
En dat geldt niet alleen voor Rotterdam: ook andere gemeentes in Zuid-Holland voeren om deze belangrijke redenen een ZE-zone in.

Meer informatie

Lees het gehele nieuwsbericht op Logistiek 010.