Maastunnel doorrijhoogte verlaagd naar 3,9 meter
- Nieuws
Hoge voertuigen opgelet: in het voorjaar van 2025 wordt de maximale doorrijhoogte van de Maastunnel verlaagd van 4,0 meter naar 3,9 meter. Dat betekent dat alle voertuigen die hoger zijn dan 3,9 meter, geen gebruik meer mogen maken van de Maastunnel. Het gebeurt momenteel te vaak dat de Maastunnel dicht gaat, zo'n 40 tot 60 keer wekelijks, omdat een te hoog voertuig de tunnel wil inrijden. Door de doorrijhoogte te verlagen, 'kunnen (officiële) navigatiesystemen en routeplanners een nieuwe route maken. Ook worden verkeersborden richting de Maastunnel aangepast' aldus het bericht van gemeente Rotterdam hierover.
Veel chauffeurs zijn zich er niet van bewust dat het voertuig waar ze in rijden hoger is dan 4,0 meter. Bijvoorbeeld omdat het zeil opbolt, het verkeerd beladen is of iets uitsteekt. Dat signaleert de hoogtedetectie van de tunnel en gaat de tunnel dicht. Het voertuig moet omkeren, met als gevolg veel vertraging voor weggebruikers, evenals verstoringen in OV-dienstregelingen en een slechtere luchtkwaliteit voor omwonenden vanwege de stationair draaiende voertuigen.
Om de vele afsluitingen (en verkeersoverlast daarvan) terug te dringen, is er samen met vervoerders, het Havenbedrijf en andere belanghebbenden gekeken naar verschillende maatregelen. Hieruit volgde de conclusie dat het verlagen van de doorrijhoogte naar 3,9 meter, als de maatregel die naar verwachting de minste impact heeft op het vrachtverkeer en het aantal hoogtemeldingen zou terug dringen. De nieuwe doorrijhoogte wordt vermeld in navigatiesystemen, routeplanners en ook de verkeersborden bij de tunnel worden hierop aangepast. Zodoende worden chauffeurs met te hoge voertuigen vooraf geïnformeerd en kunnen ze een andere route kiezen.
Meer weten? Lees het hele nieuwsbericht van Gemeente Rotterdam hier.