Meer zero-emissiezones van start in grote steden van Zuid-Holland

Naast Rotterdam, starten per 1 januari 2025 ook Delft, Den Haag, Gouda en Leiden met de invoer van een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto's in de stad. Later, in 2026 volgen Alphen aan den Rijn en Dordrecht en mogelijk nog meer gemeentes en steden. Het is de nieuwe realiteit van Zuid-Holland, als vervolg op de afspraken uit het Klimaatakkoord om de uitstoot van CO2 in de sector te beperken. Dat heeft gevolgen voor stadslogistiek. Waar in Zuid-Holland komen deze zero-emissiezones precies? En wat betekent dit voor je onderneming?

Zero-emissiezones voor bestel- en vrachtauto’s

Een van de afspraken die zijn gemaakt in het klimaatakkoord, is het invoeren van zero-emissiezones voor bestelauto's en vrachtwagens om de CO2-uitstoot van de sector te verminderen. In zo’n zone wijst een gemeente een stadsgebied aan waar geen vervuilende bestel- en vrachtauto’s mogen rijden. Dat gebied heet een zero-emissiezone (ZE-zone). De omtrek van een ZE-zone is minstens het stadscentrum, plus omliggende wijken. De precieze grenzen van een zone, legt elke gemeente zelf vast in een verkeersbesluit.

Wat betekent dat voor ondernemers?

De ZE-zones gelden voor al het zakelijk verkeer die wordt ingezet om goederen te vervoeren of diensten uit te voeren. Denk aan de bevoorrading van winkels, kantoren en bouwplaatsen, de levering van pakjes aan consumenten en bedrijven, verhuisbedrijven, etc. Ondernemers met een bestel- of vrachtauto (bij de RDW bekend onder de categorieën N1, N2 en N3) die rijden diesel, benzine, LPG of biodiesel hebben straks geen toegang meer tot een ZE-zone. Uitstootvrije voertuigen hebben wel toegang, zoals elektrische bestel- en vrachtauto’s of die rijden op waterstof.

De meeste ZE-zones gaan in per 2025. Voor ondernemers betekent dit een flinke verandering met extra kosten en zaken die geregeld moeten worden. Daarom is er een overgangsregeling: sommige bestel- en vrachtauto's die rijden op (bio)diesel, benzine, LPG krijgen iets langer toegang tot de ZE-zone. Op doehetzero.nl vind je meer informatie over de overgangsregeling en kun je een kentekencheck doen voor jouw bestel- of vrachtauto.

Waar komen de ZE-Zones in Zuid Holland?

Landelijk hebben inmiddels 29 gemeenten de ambitie tot invoering, of al een besluit tot invoering van een zero-emissiezone genomen. In Zuid-Holland zijn er ook een paar. Zo communiceert in Rotterdam Logistiek010 er al veel over en onlangs volgde Ondernemend Leiden. Maar er staan meer gemeentes en steden in Zuid-Holland op de lijst (zie onder). De ingangsdatum per zero-emissiezone verschilt onderling en is afhankelijk van de gemaakte beslissingen door de desbetreffende gemeente.

Haalbaar houden

De toegangseisen voor de ZE-zone zijn gebaseerd op de nationale uitvoeringsagenda stadslogistiek, zodat er een eenduidige toegangsregeling voor alle ZE-zones in Nederland. Het uitgangspunt dat zij daarbij hanteren is dat invoering van de ZE-zone, bij zowel kleine als grote bedrijven, haalbaar voor iedere ondernemer blijft en het niet tot te grote investeringen leidt. Want ook na invoering van de ZE-zone moeten winkels goed bevoorraad kunnen worden, nieuw bouwprojecten probleemloos kunnen verlopen en bewoners hun aankopen thuis kunnen laten bezorgen.

Voor bepaalde voertuigen bestaan er uitzonderingen, waarbij er onderscheid wordt gemaakt tussen vrijstellingen en ontheffingen. Vrijstellingen worden automatisch toegewezen op basis van het kenteken. Voor ontheffingen moet een afzonderlijke aanvraag worden ingediend. Voertuigen of situaties moeten aan specifieke voorwaarden voldoen om in aanmerking te komen voor een vrijstelling of ontheffing. 

Wil je meer weten over de ZE-zone bij jou in de buurt en hoe je kunt voorbereiden? Neem contact op een van onze adviseurs stadslogistiek: Michael van Wijngaarden, Jan-Willem Dikmans, Henk Kolenbrander of Paul van den Hurk. Hun gegevens vind je bij onze adviseurs.