Schuifoperatie Terbregseplein voltooid: hoe innovatief bouwen hinder beperkt

Innovatief bouwen om hinder te beperken. Als er een voorbeeld is van innovatief bouwen, dan is het wel het 800 meter schuivende wegdek over het Terbregseplein door Rijkswaterstaat. Sinds december 2021 schoven 2 wegdekken van elk 400 meter over het Terbregseplein zonder daarbij het verkeer te hinderen. De wegdekken vormen de 2 rijbanen van de A16 Rotterdam, een nieuwe snelweg tussen de A13 bij Rotterdam The Hague Airport en de A16 bij het Terbregseplein. Het schuiven is nu klaar, al is de oversteek is nog niet helemaal compleet. In september wordt het laatste stuk van ongeveer 50 meter over het spoor (traject Rotterdam-Gouda) overbrugd door het inhijsen van kant en klare liggers.

Hinder beperken

De wegdekken vormen samen een fly-over over het Terbregseplein bij Rotterdam en sluiten hier aan op de bestaande A16. Gemiddeld elke 3 weken was er een nieuw wegdekdeel klaar waarin het wapeningsstaal werd gevlochten, het beton gestort en het wegdek afgewerkt. Als het beton was uitgehard, werd het nieuwe stuk wegdek met een snelheid van 2,5 meter per uur over het knooppunt Terbregseplein geschoven. De delen zijn op een voorbouwlocatie gemaakt en vanaf die locatie verder over het knooppunt heen geschoven. Dit proces van vlechten, storten, afwerken/uitharden en schuiven herhaalde zich 17 keer voor elke rijbaan.

Dankzij deze methode van bouwen, waren er veel minder afsluitingen nodig, en was de hinder voor het verkeer beperkt. Het is een mooi voorbeeld van een innovatieve bouwmethode, in combinatie met pre-fab onderdelen, die helpt bij het beperken van hinder ten tijde van werkzaamheden. Deze methode zal uiteraard niet bij alle werkzaamheden mogelijk zijn, maar het is een interessante casus om in de gedachte te houden bij de vele werkzaamheden die in Zuid-Holland gepland staan.

Timelapse

Video van A16 Rotterdam

Meer info

Bekijk het gehele nieuwbericht op A16rotterdam.nl