Tijdelijke oplossing blijkt schot in de roos: hoe RF-transport de overstap maakte naar nachtrijden

Als bekend wordt dat de Haringvlietbrug, de Heinenoordtunnel én de N59 in 2023 maanden dicht gaan, worden de broers Klaas en Ruud Fleuren uitgedaagd een creatieve oplossing te vinden. Dagelijks rijden er namelijk zo’n 25 vrachtwagens van hun bedrijf RF-Transport over dit traject. De overstap naar nachtrijden in combinatie met een eigen hub blijkt de uitkomst. "De werkzaamheden zijn afgerond, maar deze manier van werken blijft."

RF-Transport is gespecialiseerd in transport van zeecontainers, tankcontainers en koelcontainers. Daarvoor rijden de chauffeurs dagelijks vanuit de vestiging in Nieuwe-Tonge naar de Rotterdamse haven. Van daaruit bedient het transportbedrijf opdrachtgevers door het hele land.

"De producten moeten vaak op vaste tijden worden geleverd", vertelt mede-eigenaar Klaas Fleuren. "Zo zijn onze opdrachtgevers verzekerd van een continue aanvoer en kunnen hun processen optimaal verlopen. Ik kan het me dan ook niet permitteren dat mijn chauffeurs uren in de file staan. Maar ik weet ook: als de Haringvlietbrug, Heinenoordtunnel of N59 dicht is, kost dat dagelijks al gauw twee uur extra reistijd per chauffeur. Om de files te ontwijken, zijn we onze ritten gaan vervroegen."

Roosters rigoureus omgegooid

De roosters werden rigoureus omgegooid. Chauffeurs begonnen hun dienst om 19.00 uur en werkten door tot de volgende ochtend 5.00 uur. Of ze begonnen midden in de nacht, om 1.00 uur. "Dat werkte heel goed" blikt Klaas terug. "We kregen veel meer gedaan. Elke chauffeur haalde dagelijks wel vier containers uit de haven."

De verschuiving naar nachtrijden werd aangevuld met de komst van een hub in Middelharnis. "We hadden het geluk dat daar een stuk industriegrond te huur was. Die kans hebben we gegrepen: het terrein functioneert nu als tijdelijke opslagplek voor containers die ’s nachts uit de haven komen. De ploeg die tussen 4.00 en 6.00 uur begint kan dan gelijk op pad richting onze opdrachtgevers in het achterland – zonder vertraging."

RF-Transport aan het werk

Warehouses vroeger open

Maar er kwam meer kijken bij de overstap. "We moesten ook in gesprek met onze opdrachtgevers. Want als wij ’s nachts gaan rijden, komen we ook eerder aan op onze bestemming." Warehouses bleken veelal bereid om eerder open te gaan. "Onze opdrachtgevers hebben actief meegedacht hoe we dit probleem konden oplossen. Door eerder open te gaan bleven zij verzekerd van continuïteit in de aanvoer. Deze oplossing bleek uiteindelijk voor beide partijen een acceptabele uitkomst."

Extra moeilijkheidsgraad

Ook intern waren er uitdagingen. "Niet alle terminals in de haven zijn 24/7 geopend", legt Klaas uit. "Je moet dus goed plannen. Bij welke terminal kun je wanneer terecht? Ook de inroostering van collega’s kreeg een extra moeilijkheidsgraad. De ene chauffeur pendelt tussen de haven en de hub, de ander regelt de logistiek in Middelharnis en nummer drie is verantwoordelijk voor de ritten naar de opdrachtgever. Er was een extra collega op de planning nodig om dat goed te regelen."

Samen de schouders eronder

En dan waren er nog de nodige investeringen. Om de containers op de hub te verplaatsen heeft het bedrijf een speciale heftruck aangeschaft. En ook het terrein waar de hub is gerealiseerd is niet gratis. "Ondernemen is risico nemen", zegt Klaas daarover. "Al hadden we van tevoren niet verwacht dat het zo positief zou uitpakken. Dat komt ook doordat we de juiste mensen om ons heen hebben. Ik ben me ervan bewust dat de overstap naar nachtrijden veel vraagt van chauffeurs. We hebben gelukkig een mooi team: samen hebben we de schouders eronder gezet."

Blijvend inzicht

Inmiddels zijn de maandenlange afsluitingen van de Haringvlietbrug, Heinenoordtunnel en N59 achter de rug. Toch rijdt RF-Transport nog steeds een groot deel van de ritten ’s nachts. "Van tevoren zagen we dit als een tijdelijke oplossing, maar het is echt een ontdekking. We beginnen nu wel iets later, rond 2.00 of 3.00 uur. Maar uiteindelijk boek je de grootste tijdwinsten ’s nachts en ’s ochtends. Dat inzicht blijft."