Vrachtverkeer in de file

Verwachte verkeersgroei in 2028: het Mobiliteitsbeeld 2023 in context

‘Groei wegverkeer verwacht’ kopt het nieuwsartikel van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) over het Mobiliteitsbeeld 2023. Elk jaar brengt het KiM de mobiliteit van Nederland in beeld en maakt daarbij ook een prognose voor de middellange en lange termijn. Die prognose gaat over alle vormen van mobiliteit op landelijk niveau, maar wetende wat er in Zuid-Holland gaat spelen, is het waardevol om het in context te plaatsen voor logistiek. Wat kan de sector in de provincie verwachten? In ieder geval een verwachte toename van het reistijdverlies: tussen 14% en 38%, afhankelijk van hoe het verkeersvolume zich ontwikkelt.

Het Mobiliteitsbeeld is een rapport dat jaarlijks het personenvervoer, OV en ook goederenvervoer van dat jaar in beeld brengt en prognoses schetst voor de toekomst. In de editie van 2023 wordt er specifiek gekeken naar het vervoer voor (2019) en na (2022) de coronapandemie. Op de korte en middellange termijn worden geen grote toenames (of afnames) voorzien. Maar als het gaat om het toekomstbeeld voor alle types vervoer over de weg is de conclusie helder: voor het wegverkeer wordt op de lange termijn (2028) een groei verwacht ten opzichte van 2019. In een drukke regio als Zuid-Holland zal dat naar alle waarschijnlijkheid nog meer oponthoud betekenen.

Gematigd beeld van huidige goederenvervoer

Het rapport laat omtrent het goederenvervoer een gematigd beeld zien: de totale vervoersprestatie (in ton/km) is in 2022 iets gedaald ten opzichte van bijvoorbeeld 2021. Dat geldt ook voor andere modaliteiten zoals binnenvaart en buisleiding. Verschillende zaken kunnen daar op van invloed zijn geweest, zoals de oorlog in Oekraïne, de hoge energieprijzen en inflatie.

Toename van wegverkeer in toekomstbeeld

“De toekomst is per definitie onzeker” stelt het rapport terecht. Daarom gaat het KiM uit van 3 scenario’s: een basis-scenario, een minder-scenario en een meer-scenario, die elk verschillen in economische en demografische ontwikkelingen, de vervoerscapaciteit en structurele corona-effecten (door bijvoorbeeld thuiswerken). Gunstige aannames zijn ondergebracht in het meer-scenario, minder gunstige aannames in het minder- scenario, met het basis-scenario als gulden middenweg.

Voor logistieke bewegingen springt het element ‘reistijdverlies’ dan in het oog: in het basisscenario valt deze in 2028 14% hoger uit dan in 2019. In het meer-scenario neemt het reistijdverlies veel verder toe (+38%). In het minder-scenario daalt het reistijdverlies met 4% t.o.v. 2019, maar dan moeten wel alle parameters gunstig uitvallen. In Zuid-Holland kunnen we ervanuit gaan dat een afname van het reistijdverlies niet waarschijnlijk is. De provincie wordt drukker door toename van het aantal inwoners en woningen. Daarnaast staan we voor een grote onderhoudsopgave aan de infrastructuur, die bij elkaar opgeteld mogelijk tientallen jaren zal duren.

Tabel afkomstig uit het Mobiliteitsbeeld 2023 (p. 7)

Een succesvolle business in de nieuwe wereld

Hoe de wereld precies zal veranderen, welk scenario zijn uitrol vindt, is niet met zekerheid te zeggen. Dat de wereld hoe dan ook zal veranderen wel. Retailers, AGF-specialisten, vervoerders, verladers: ieder bedrijf met een logistieke tak zal vroeger of later moeten nadenken over ‘hoe anders?’ om als business succesvol te blijven in een veranderende wereld. Dat is een gigantische opgave. Er zijn al enkele (deel)oplossingen die bedrijven helpen klaarstomen voor de toekomst: denk aan spreiden en spitsmijden of modal shift.

Dergelijke oplossingen toepassen in de bedrijfsvoering vraagt om een nieuw en succesvol logistiek concept. De logistiek adviseurs bij Zuid-Holland Bereikbaar helpen bedrijven om te gaan met de grote opgave en veranderende wereld. Zij denken kosteloos mee over maatwerkoplossingen, veranderingen doorvoeren, draagvlak creëren en slimme samenwerking met andere ondernemers, bijvoorbeeld voor gebundelde belevering. Want de opgave is van zo’n omvang dat samenwerken de meest effectieve en efficiënte aanvalsroute is.

Neem contact op met een logistiek adviseur voor meer informatie, of bekijk de toolboxen voor logistiek voor meer informatie over Spreiden en Modal shift.