'Mensen maken het succes!'

Op 1 februari namen we afscheid van Roger Demkes. Bijna 7 jaar gaf hij leiding aan de mobiliteitssamenwerking in Zuid-Holland. Eerst als directeur van De Verkeersonderneming in Rotterdam. Vanaf 2022 als portefeuillehouder Mobiliteitsmanagement met specifiek aandachtsgebied Haaglanden en MT-lid van Zuid-Holland Bereikbaar. Het magische cijfer 7 (staat onder andere voor perfectie, volmaaktheid en geluk) speelt een rol als Roger het heeft over de 7 lessen die hij op de valreep met ons wil delen.

De 7 lessen van Roger

1. Mensen maken het succes.
In een samenwerkingsverband, maar overal waar je resultaten wilt behalen, moet je het willen om met elkaar aan de slag te gaan. Elkaar zaken gunnen. ZHB wordt vaak geduid als samenwerkingsverband of projectenorganisatie. Hoe je het ook noemt; het is vooral een groep van mensen die met elkaar een resultaat willen behalen. En dat maakt het zo bijzonder.

2. Samenwerken is ingewikkeld en vraagt geduld.
eker bij ZHB, waar het gaat om 8 moeders met allemaal een heleboel medewerkers, zijn er heel veel relaties om te onderhouden. En iedereen vindt logischerwijs zijn eigen doelen het belangrijkste en heeft hoge verwachtingen over voortgang en resultaat. Op abstract niveau is daar goed mee om te gaan en kan je het redelijk makkelijk eens worden. Lastiger is het als de “hoe-dan”-vraag wordt gesteld. The devil is in de detail!

3. Tijd is elastisch!
Urgentie wordt door iedereen anders beleefd, afhankelijk van de opgave waar je zelf voor staat.

4. Als we succesvol zijn, merkt de reiziger het niet.
Wanneer er geen hinder is, dan doen de collega’s van programmering hun werk zo goed dat niemand merkt dat er iets aan de hand is. Maar o jee, als het een keer tegenzit…..

5. Communicatie is de kern van ons werk.
Het begint en eindigt ermee. Communicatie met de wegkant, met in-car-apparatuur, met weggebruikers, ondernemers en de moeders. Het is een goed besluit geweest om binnen ZHB communicatie een aparte portefeuille te geven.

6. De reiziger kan en doet heel veel zelf.
We hoeven als samenwerkingsverband of als overheid niet alles voor de reiziger op te lossen of vooraf te bedenken. Hij vindt zijn weg vaak zelf ook wel.

7. Een beetje hinder op zijn tijd is gezond.
Het is niet fijn als er hinder is maar door een beetje hinder beseft iedereen ook weer dat onderhoud aan spoor en wegen nodig is en hoe fijn het is als het verkeer doorstroomt.

Can-Do!

Mooie lessen, Roger! Zo terugkijkend, waar ben je dan het meeste trots op? “Ik ga hier expres geen specifieke projecten noemen, dan doe ik er altijd een paar tekort. Waar ik vooral trots op ben is dat dat we met zijn allen, hoe verschillend we ook zijn, toch een team vormen en een “Can-Do-mentaliteit” hebben. Met elkaar de schouders eronder zetten en aan de slag gaan om resultaat te bereiken. Dat lijkt aan de buitenkant altijd logisch en makkelijk, maar dat is het niet altijd. Op die spirit ben ik trots!”

Wat zie je als je vooruit blikt? Waar staat mobiliteitsmanagement over 7 jaar? “Dan is mobiliteitsmanagement samengesmolten tot een totaalpakket met verkeersmanagement en dat wordt gelijkwaardig vanuit programmering als één geheel ingezet. Dat is niet nieuw voor ZHB, daar zijn we nu als koploper al mee bezig. Maar over 7 jaar is dat ook gemeengoed in de buitenwereld.”