Zuid-Holland Bereikbaar staat als een huis

Zuid-Holland Bereikbaar staat als een huis

Sinds de start van Zuid-Holland Bereikbaar is Elionne Smit MT-lid en portefeuillehouder Programmering. Daarnaast is ze ook verantwoordelijk voor het gebied Zuid-Hollandse eilanden en de Rotterdamse Haven. Ze blikt terug op het transitieproces dat de organisatie de afgelopen anderhalf jaar heeft doorgemaakt. “Alles gebeurt in samenhang.”

In 2022 ging Zuid-Holland Bereikbaar van start. In anderhalf jaar tijd heeft de organisatie zich stormachtig ontwikkeld. “Bij de start hebben we natuurlijk de taken van alle voorgaande uitvoeringsorganisaties naadloos voortgezet”, vertelt Elionne. “Maar lag er ook een nieuwe opdracht. Om daar uitvoering aan te kunnen geven, moesten we eerst een nieuw ‘huis’ bouwen. Dat heeft het eerste jaar tijd gekost. Binnen Programmering hebben wij ons proces en producten zoveel mogelijk gelijk in de geest van Zuid-Holland Bereikbaar ingericht en verwerkt. Hoe verbinden we portefeuilles om effectief aan hinderbeperking en de mobiliteitstransitie in onze regio’s te werken?” Nadat de organisatie intern steeds meer vorm kreeg, richtte de blik zich steeds meer naar buiten. “Halverwege 2022 zijn we het gebiedsgericht werken gaan optuigen. Het interne gebiedsteam ZHE haven werkt zoveel mogelijk samen met de gebiedspartners, publieke en private organisaties.”

Activiteiten afstemmen                                                                                                                
In Zuid-Holland voeren grote én kleine infrabeheerders van vaar-, auto- en spoorwegen dagelijks tientallen meldingen (onderhoudsactiviteiten aan (vaar)wegen, bruggen, tunnels en sporen en evenementen) in. Via Programmering stemt Elionne deze activiteiten en de effecten voor de korte, middellange en lange termijn  af met alle partijen. “We kijken waar raakvlakken zitten, waar knelpunten ontstaan en wat dit betekent voor de bereikbaarheid van een gebied. In het programmeringsproces maken we gebruik van plannings- en bereikbaarheidsprincipes. Die hebben we vertaald naar spelregels voor de stakeholders. Het is heel fijn dat steeds meer infrabeheerders meldingen in het landelijke systeem zetten, maar zonder analyse van deze data gebeurt er niks. Vanuit Programmering monitoren en sturen wij erop dat iedereen volgens de spelregels werkt. Maar ook dat bijvoorbeeld de kwaliteit van de data cruciaal is en dus aandacht krijgt.”

Binnen programmering is een van de focuspunten het ‘groeimodel programmering’, wat heel hoog-over ‘verder vooruitplannen en bij voorkeur eerder zicht op de hinder’ inhoudt. Hoe eerder inzicht in de hinder des te beter wij in gezamenlijkheid kunnen anticiperen bijvoorbeeld met vervoersalternatieven. Als die er al zijn: op de Zuid-Hollandse eilanden is het ov-aanbod bijvoorbeeld compleet anders dan in Rotterdam. En door het beperkte aantal oeververbindingen zijn mogelijkheden schaars. “Dan wordt bijvoorbeeld communicatie veel belangrijker”,  benadrukt Elionne. “Het gaat erom dat we al in een vroeg stadium de krachten van de verschillende disciplines effectief bundelen, acties coördineren en regie voeren. In de oude situatie deed elke uitvoeringsorganisatie zijn eigen ding. Nu wordt zoveel mogelijk in  samenhang gedacht en georganiseerd. Dat is de meerwaarde van ZHB. En dat is maar goed ook: de opgave die er ligt aan mobiliteitsvraagstukken tot en met 2030 is echt heel fors.”

Aandacht voor gedragsverandering
De Zuid-Hollandse eilanden en Rotterdam zijn vanwege de grote projecten inmiddels als Prioriteit 1 bestempeld. Elionne somt op: de Haringvlietbrug, de Heinenoord-tunnel, de Spijkenisserbrug en de Botlekbrug. In de haven spelen diverse turnarounds die effect hebben op de bereikbaarheid. “Naast de grote projecten kijken we ook naar de projecten met een minder grote hinderklasse. Als je die met elkaar combineert, dan hebben die de komende jaren ook een forse impact. Via de website van ZHB geven we inzicht in wat er per gebied gaat spelen.” Aandacht voor duurzame gedragsverandering maakt inherent deel uit van het plannings- en programmeringsproces. Omgaan met hinder is dé kans om anders reizen te stimuleren. “De maatregelen die we tijdens een hinderproject in een gebied afspreken, proberen we te laten bestaan als het project voorbij is. Met de gebiedspartners stelt het interne gebiedsteam ZHE haven vast wat daar dan precies voor nodig is, bijvoorbeeld in budget of capaciteit.”

Zowel het Programmeringsteam als het gebiedsteam ‘staat’. Elionne kijkt er met trots naar. “We hebben het met een relatief klein team, daadkracht en veel flexibiliteit toch maar mooi voor elkaar gekregen. Er staat een goede gebiedsorganisatie die efficiënt met de gebieden en binnen projecten kan samenwerken. Voor wat betreft het gebied, heb ik er het volste vertrouwen in dat we aan het eind van het jaar een gebiedsprogramma met bijhorend maatregelenpakket kunnen vaststellen.”