Ikazia ziekenhuis: Fluitend langs de afsluitingen

De bereikbaarheid van een ziekenhuis is van cruciaal belang. De hele dag is het er een komen en gaan van bezoekers en medewerkers. Vrouwen die op het punt van bevallen staan, oefenen met hun partner vast de snelste route. Hoe gaat een ziekenhuis als het Ikazia in Rotterdam-Zuid dan om met de afsluitingen van de Heinenoordtunnel en de Haringvlietbrug deze zomer? We spraken hierover met Paulien Zander – van Wamelen, manager facilitair en vervoerscoördinator bij het Ikazia Ziekenhuis.

Het Ikazia Ziekenhuis is een middelgroot ziekenhuis in hartje Rotterdam-Zuid. De stichting InterKerkelijke Actie Ziekenhuis In Aanbouw haalde begin jaren 50 geld op om een Protestants Christelijk Ziekenhuis te bouwen waar ook patiënten van de Zuid-Hollandse eilanden terecht konden. Paulien: “De identiteit van Ikazia trekt medewerkers en patiënten van verder weg naar ons ziekenhuis, zoals Zeeland.”

Inzicht met mobiliteitsscan

“Vanwege de renovatie van de Roseknoop, een belangrijke schakel in het Rotterdamse wegennet, kwamen we in contact met Ellery Landheer, mobiliteitsmakelaar voor Zuid-Holland Bereikbaar.” Met de werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel en Haringvlietbrug in het vooruitzicht bood Ellery aan om een mobiliteitsscan te doen op basis van postcodes. “Daaruit bleek dat de gevolgen van de afsluitingen alleen al meer dan 400 medewerkers treft, en dan hebben we het nog niet eens over de patiënten”, vertelt Paulien.

Flexibiliteit tonen

Rond januari gingen werkgroepen aan de slag met maatregelen. “We hebben goed nagedacht over wat we wel en niet konden doen. Alles vergoeden voor de werknemers was bijvoorbeeld geen optie. Flexibiliteit tonen wel. In april plaatsten we een bericht op onze website en onze pagina over de bereikbaarheid hebben we aangepast. Vaste patiënten zijn vooral geïnformeerd door het personeel. Poliklinieken hebben we gevraagd flexibel om te gaan met het inplannen van afspraken.”

Ontheffingen voor het OK-team

Voor ambulances en verloskundigen gelden ontheffingen door de tunnel voor langzaam verkeer en over de brug. “Medische acute diensten - zoals het OK-team - konden een ontheffing aanvragen voor de tunnel”, vervolgt Paulien. “Dat kon in theorie ook voor de brug, maar medewerkers met bereikbaarheidsdienst die daar overheen moeten, overnachtten altijd al hier.”

Creatief met roosters

Door tekorten in de zorg stond een vleugel leeg waar vijftien extra piketkamers zijn ingericht en personeel kan overnachten. “Ook zijn we creatief met roosters aan de slag gegaan. Bijvoorbeeld door een ochtenddienst te laten volgen op een avonddienst, waarbij de medewerker in een piketkamer kan overnachten en zo maar één keer heen en weer hoeft.”

Niet leuk, wel een kans

De afsluitingen van de Heinenoordtunnel en Haringvlietbrug zijn niet leuk, maar Ikazia ziet dit ook als een kans om aan de slag te gaan met duurzamere vervoersalternatieven. “Samen met andere Rotterdamse ziekenhuizen werken we samen met als doel minder milieuvervuiling en minder uitstoot van CO2, ook wel ‘klimaattafel’ genoemd”, legt Paulien uit. “Uit onze footprint blijkt dat de vervoersbewegingen van ons personeel de grootste uitstoot veroorzaken.” Ook daarvoor biedt een mobiliteitsscan uitkomst. Door aan ‘knoppen te draaien’ als fietsafstand, bleek de fiets als vervoersmiddel interessanter dan het ov. Terwijl we pal naast een metrostation zitten”, vertelt Paulien. “Daardoor zijn we onze pijlen meer gaan richten op de fiets.”

Applaus voor de fietsers

Zo deed het Ikazia mee aan de ‘Fiets naar je Werk Dag’ op 25 mei. “Daarbij kregen we vanuit Zuid-Holland Bereikbaar van alles aangereikt. Fietsenmakers kwamen fietsen van medewerkers repareren. Een promotieteam bracht de Dumoco-app onder de aandacht. Dumoco staat voor Duurzaam Mobiliteits Collectief. Met deze app verzamelen medewerkers punten met duurzaam reizen of thuis werken. En alle fietsers kregen een groot applaus.”

Fluitend langs alle afsluitingen

Terwijl er echt flink werd gemopperd op de werkzaamheden – ‘waarom moet dat nou, waarom hier’ – en overlast niet te vermijden is, wil Paulien graag de samenwerkende partijen complimenteren, waaronder Rijkswaterstaat, Zuid-Holland Bereikbaar, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR). “We kwamen misschien wat laat op gang, maar uiteindelijk zijn er veel oplossingen bedacht en uitgevoerd. We hebben als ziekenhuis ontheffingen ontvangen en er wordt een extra traumahelikopter ingezet. En omdat onze bereikbaarheid per fiets zoveel meer potentie heeft, is er voor medewerkers een mooie e-bike actie opgezet. Voor een gereduceerd tarief kunnen ze een maand lang een elektrische fiets gebruiken die ook nog eens aan huis wordt bezorgd.” Zo varen ze op de pont met de fiets aan de hand fluitend langs alle afsluitingen.