Maasmond Groep: "Het individu moet starten, als collectief sta je sterker"

Voor de Maasmond Groep, lid van de werkgeverscommunity in Rotterdam (nu nog bekend als Klimaatalliantie Duurzame Mobiliteit), is verduurzaming een logisch onderdeel van het bedrijf. “Onze core business is vastgoedonderhoud. Dat onderhoud doen we zo duurzaam mogelijk en richten het zo in dat het onderhoud lang meegaat. Dan hoef je uiteindelijk minder materialen te gebruiken.” Richard Oude Reimerink is directeur van Maasmond Nederland BV.

“Toen we werden benaderd om mee te doen met de Klimaatalliantie Duurzame Mobiliteit zeiden we vrij snel ‘Ja’! Het is onze overtuiging dat we moeten verduurzamen en dat het prettiger is om dat met zijn allen te doen. Je moet als individu starten met het veranderen van je gedrag naar duurzaamheid, maar als collectief sta je veel sterker en kom je ook veel verder. Dus is het goed om onze mobiliteit nog verder te verduurzamen samen met andere Rotterdamse ondernemers binnen de alliantie.”

Een prachtig bedrijf!

Op de vraag wat Maasmond voor bedrijf is, antwoordt Oude Reimerink enthousiast: “Een prachtig bedrijf! We zijn een familieonderneming en bestaan al 125 jaar. Dat is uniek. Maasmond, in 1898 gestart als Rotterdams schildersbedrijf, is uitgegroeid tot een professionele onderneming die het complete onderhoud, de volledige inrichting en de gehele renovatie van grote en kleine vastgoedprojecten van zakelijke klanten voor haar rekening neemt. Onze klanten zijn vooral onderwijsinstellingen, semioverheden, zorginstellingen en beheerders en beleggers. We zijn gespecialiseerd in stoffering en hebben nog een eigen gordijnatelier. We leveren zonwering, wanden. vloeren en het schilderwerk voor binnen en buiten. Naast Rotterdam zijn er nevenvestigingen in Leeuwarden, Eindhoven, Utrecht en Roosendaal van waaruit we lokale, landelijke en buitenlandse klanten bedienen.”

Richard Oude Reimerink, directeur van Maasmond Nederland BV
Richard Oude Reimerink, directeur van Maasmond Nederland BV.
Foto credits: Mirjam Lems fotografie

Eerst naar kantoor is verleden tijd

“Verduurzaming is een logisch onderdeel van onze bedrijfsvoering. We hebben het VGO-keurmerk voor VastGoedOnderhoud en interieur. Zo kunnen we onze klanten goed adviseren over duurzaam onderhoud dat lang meegaat. Ook zijn we gecertificeerd volgens de ISO 14001-norm voor milieumanagement."

"Het wagenpark wordt nu verduurzaamd. Projectleiders en onze onderhoudsmensen rijden in auto’s en busjes naar de klant. Het aantal ritten is fors verminderd vergeleken met een aantal jaren geleden. De leveringen vinden zoveel mogelijk plaats op de plek waar het materiaal wordt verwerkt. Dus ’s morgens eerst naar kantoor om spullen op te halen is verleden tijd. Dat doen wij en dat doen ook onze con-collega’s niet meer. Werk je nog wel op deze manier dan heb je een slechte concurrentiepositie. De auto’s en busjes zijn bijna allemaal of hybride of elektrisch. De eerste 12 elektrische busjes worden in augustus geleverd. Dan hebben we nog een aantal fossiel aangedreven bussen over voor de lange afstanden. Vorig jaar hebben we een pand in Eindhoven in gebruik genomen om ook daar weer dichterbij de klant te zitten en de afstanden te verkleinen.”

Inzet e-bakfiets

“In Den Haag zijn we nu gestart met een elektrische bakfiets in plaats van het gebruik van een bus. De verwachting is dat we meer bakfietsen gaan aanschaffen en inzetten in stedelijke gebieden. Een aantal van onze klanten heeft meerdere vestigingen in een stad en dan kan je met een bakfiets prima aan de slag. Alle materialen van bijvoorbeeld een schilder passen erin, geen parkeerproblemen en geen oponthoud. Met de fiets ben je gewoon flexibeler.”

Wens voor beter OV

Oude Reimerink: “Voor het kantoorpersoneel wordt nu een nieuwe fietsenstalling gebouwd. Tot nu toe worden de fietsen in een loods gestald zodat ze wel overdekt en veilig staan. Maar straks komt er dus een aparte overdekte stalling met laadplekken. Er komen relatief veel medewerkers met de fiets omdat het ov in de Spaanse Polder niet zo geweldig is. Hierbij roep ik dan ook de gemeente Rotterdam op om daar iets aan te doen!”