MAAT: ‘Een groot gedeelte van onze chauffeurs komt op de fiets naar het werk’

Bij een logistiek dienstverlener zoals MAAT verwacht je al snel dat medewerkers in de auto stappen om naar hun werk te reizen. Niks blijkt minder waar. Het bedrijf sloot zich enkele jaren geleden aan bij het platform Samen Bereikbaar, een werkgeverscommunity waarbij bedrijven streven om tenminste 10% uit de spits te halen en te verduurzamen. Samen Bereikbaar helpt bedrijven vervolgens op weg om dit doel te bereiken door middel van een stappenplan gebaseerd op inzicht krijgen, actie ondernemen en resultaat behalen.

Directeur Arjan Maat deelt het verhaal van MAAT over fietsstimulering en thuiswerken.

“Een groot gedeelte van onze medewerkers woont in de buurt. Ik vind het belangrijk dat onze medewerkers fit zijn en introduceerde een fietsplan. Niet in de eerste plaats om de files te minderen, maar vooral vanwege gezondheidsredenen. In samenwerking met Samen Bereikbaar hebben we onze medewerkers geënthousiasmeerd. Nu zit fietsen ook echt in ons DNA en past het mooi binnen het MVO-beleid van Maat.”

“Het enige nadeel van dit alles is dat we al drie keer onze fietsenstalling hebben verbouwd,” lacht Maat. “Doordat er steeds meer mensen een e-bike aanschaffen, moeten we ook daarin goed faciliteren.”

Een voordeel dat Maat vaak van zijn collega’s hoort, is dat zij ‘s ochtends fris aankomen op het werk. Op de terugweg kunnen zij hun hoofd leegmaken zodat ze bij thuiskomst ontspannen zijn. “Het zal je misschien verbazen, maar een groot deel van onze chauffeurs komt op de fiets naar het werk. Monteurs trouwens ook!”

Thuiswerken
Naast fietsstimulering zet MAAT ook stevig in op thuiswerken. “Dat doen we steeds meer, behalve de operationele dienst. Het was in het begin zoeken naar een juiste werkwijze, maar die hebben we inmiddels gevonden. We voorzien onze medewerkers van de juiste hardware zodat ze thuis verder kunnen.”

Tegelijkertijd ziet Arjan dat het steeds drukker wordt op de wegen: “Als je ziet hoe druk het is op de wegen lijkt het alsof we weinig geleerd hebben van het afgelopen jaar. Ik denk zelf dat je een financiële trigger moet gebruiken om bewustwording te realiseren bij een grote groep mensen.”

Kansen
Behalve dat bedrijven hun bijdrage leveren aan het verminderen van de filedruk, ziet Maat nog meer kansen. “Je zou kunnen kijken of je bouwlogistiek efficiënter kunt insteken, maar er is ook vaak incidenteel verkeer op de weg. Ook daar zou je iets voor moeten ontwikkelen.”