Ooms: “Hoe compenseer je als werkgever het wegvallen van fiscale maatregelen?"

Ooms heeft al veel gedaan om hun mobiliteit te verduurzamen: het wagenpark is grotendeels elektrisch of hybride, er is een mooie functionele fietsenstalling voor de electrische leasefietsen, thuiswerken wordt gepromoot en er zijn leasefietsen. Trots achterover leunen is echter niet wat directeur vennoot Eric van Veen van plan is. “Duurzame mobiliteit is niet onze core business. Daarom zijn we partner geworden van het netwerk Duurzame Mobiliteit. We leren graag tips en tricks van andere bedrijven en zijn benieuwd hoe zij het aanpakken.”

Op weg naar 100 jaar Ooms!

Ooms heeft 139 medewerkers en bestaat al sinds 1927. In de woorden van Van Veen: “We zijn onderweg naar 100 jaar Ooms, maar wel van deze tijd!” Hij vervolgt: “Het grotere publiek kent ons vooral als woningmakelaar maar we zijn behoorlijk groot als makelaar in bedrijfsmatig onroerend goed. Daarnaast hebben we een afdeling voor consultancy en taxaties. We geven financieel advies, adviseren en bemiddelen hypotheken en verzekeringen en zijn sinds kort zelfs actief als echtscheidingsplanner. En om ook de grote landelijke opdrachten te kunnen uitvoeren maken we met onze negen vestigingen onderdeel uit van Dynamis waarin we samenwerken met twaalf grote regionale partners.”

Duurzaam

“Net als elk ander weldenkend bedrijf omarmen we duurzaamheid,” zegt Van Veen. “Natuurlijk willen we de wereld beter achterlaten voor toekomstige generaties. Maar dat is niet onze core business en daarom is het soms best lastig om te bepalen wat we het beste kunnen inzetten. We hebben waar mogelijk e-auto’s aangeschaft, dat ligt voor de hand want daar heeft de fiscus aantrekkelijke maatregelen voor. Maar wat is er nog meer haalbaar? We missen de slimme tips en tricks en inzicht in de alternatieven die passend zijn bij ons bedrijf. We zijn erg benieuwd hoe andere bedrijven dit aanpakken en welke duurzame oplossingen zij hebben bedacht.”

Nulmeting geeft fikse daling CO₂ aan

“Zuid-Holland Bereikbaar, de uitvoeringsorganisatie van het netwerk, heeft nadat we partner werden een nulmeting uitgevoerd naar onze mobiliteit en de uitstoot van CO₂. Op basis van de peildatum 2016 hebben we nu al het beoogde doel van 55% CO₂ reductie in 2030 behaald. Dat is mooi maar daar zijn we niet trots op hoor. Door de fiscale regelgeving is ons wagenpark voor circa 40% elektrisch en de rest is hybride. Daardoor laat de meting mooie resultaten zien. Maar de toekomst van elektrisch rijden staat onder druk. De overheid schuift steeds meer kosten naar het bedrijfsleven toe. Zo worden de fiscale maatregelen voor elektrische auto’s afgeschaft en wordt vanaf 2025 ook weer de volledig wegenbelasting in rekening gebracht. Onze medewerkers die nu elektrisch rijden betalen een bijtelling die daardoor straks veel hoger wordt. Binnen het bedrijf horen we dat er wordt getwijfeld over de aanschaf van een nieuwe elektrische auto en dat er toch weer wordt gedacht aan een brandstoftype. Als Ooms denken we daarom na hoe we medewerkers die hogere kosten kunnen compenseren. Door een lagere eigen bijdrage? Want naar benzine en diesel willen we niet terug. Helaas moet je dan als werkgever wel voor de kosten opdraaien. Hoe gaan andere bedrijven hier mee om?”

Thuiswerken, ook vanuit het buitenland

Naast de blijvende inzet van elektrisch rijden en een vermindering van het aantal auto’s kijkt Ooms ook naar andere alternatieven. Van Veen: “Sowieso promoten we het thuiswerken daar waar het kan. En je ziet dat het steeds vaker kan omdat medewerkers gewend zijn om te overleggen via Teams. We hebben zelfs medewerkers die in Berlijn en in Spanje wonen. Zij komen een keer per kwartaal of eens in het half jaar een week op de zaak werken. De medewerker uit Berlijn reist dan ook nog duurzaam met de trein. Ook woont een medewerker in de winter een half jaar in Kaapverdië waar ze vandaan komt. Dat klimaat is gezonder voor haar. De vliegreis die daarvoor gemaakt wordt valt weg tegen de vakantievlucht die ze anders zou maken.“

Consequent en volhardend elkaar opzoeken

Wanneer medewerkers veel op afstand werken is het belangrijk de contacten goed te houden. Hoe doen jullie dat? Van Veen: “Enerzijds organiseren we leuke ontspannen bijeenkomsten zoals een bingo, nieuwjaarsreceptie en barbecue. Maar de contacten blijven ook op peil door consequent en volhardend met elkaar het overleg aan te gaan. Zo zijn er groepen medewerkers die elke dag met elkaar digitaal de dag starten en er zijn er die elke week overleggen. Die digitale bijeenkomsten moet je ook gewoon starten als je denkt dat er niets melden is. Dan zie je en spreek je elkaar 10 minuten en ga je daarna weer verder. Dat is ook goed. Maar het bij voorbaat al afzeggen is de dood in de pot.
We merken dat kantoren steeds meer een hub worden waar je af en toe even aanland. Dan moet je de contacten tussen medewerkers optimaal houden.”

Jongeren niet zo geïnteresseerd in een leaseauto

“We zien een tendens dat jongere medewerkers niet zo geïnteresseerd zijn in een auto van de zaak. Ze komen met de fiets of het OV en als er voor klantbezoek een auto nodig is pakken ze een deelauto. Daarom overwegen we om iedereen een vast bedrag per maand te geven (net als de autokostenvergoeding) zodat iedereen zelf kan bepalen hoe wordt gereisd. Voor ondersteunende functies en stafmedewerkers die met de fiets komen is er een mooie lease regeling. Daar hoort dan ook bij dat de fietsen overdekt gestald kunnen worden en dat er laadpalen zijn.

Binnen de vestigingen zien we verschillen in reisgedrag. Zo wordt er in Dordrecht en Schiedam heel veel gefietst. En als het even en het weer het toestaat pak ik zelf in Rotterdam ook de fiets naar het werk. Een ritje van 8 kilometer. Zeker in de stad heeft de fiets veel voordelen. De bereikbaarheid in steden is een drama door wegwerkzaamheden en wegopbrekingen. De fiets daarentegen heeft een betrouwbare reistijd, is duurzaam, je wordt er wat fitter door, je betaalt geen parkeergeld en je hoeft niet te zoeken naar een parkeerplaats. Maar naast al die argumenten geldt vooral dat een fiets staat voor gemak! En daarom is het een fijn vervoermiddel!”