Terugblik werkgeversbijeenkomst A44 8 mei 2025

Op donderdag 8 mei vond in Van der Valk Sassenheim-Leiden een goedbezochte werkgeversbijeenkomst plaats over de aanstaande werkzaamheden aan de A44. Veel lokale ondernemers waren aanwezig om zich te laten informeren over de planning, de impact op de omgeving en de kansen om hinder gezamenlijk te beperken.

Waarom deze werkzaamheden?
Dick van der Kolk (Rijkswaterstaat) legde uit waarom onderhoud aan de A44 niet langer voldoende is. De snelweg ligt er al ruim 90 jaar en intensief gebruik heeft geleid tot slijtage. Daarom worden vier kunstwerken vervangen: het Lisserwegviaduct, Hoofdwegviaduct, Kaagbrug en het spoorwegviaduct. De snelweg blijft 2x2 rijstroken houden. Alleen bij de Kaagbrug komt een gedeeltelijke verlegging.

Wat staat er te gebeuren?
Matthias van Gameren (Rijkswaterstaat) gaf een toelichting op de planning. Verkeer op de A44 blijft waar mogelijk doorgaan via tijdelijke bypasses. De volledige planning is terug te vinden op de projectwebsite.

·       Lisserwegviaduct: Start werkzaamheden in oktober 2025. In maart 2026 wordt de A44 richting Amsterdam negen dagen afgesloten voor het inhijsen van het nieuwe viaduct. De onderdoorgang is tijdens de bouw dicht, maar hulpdiensten, fietsers en boeren kunnen er langs. Rob Gordijn (Combinatie A44) gaf een toelichting, dit lees je in het verslag.

·       Hoofdwegviaduct: Werkzaamheden van zomer 2026 tot begin 2028. Bypass aan de zuidkant van de snelweg, op- en afritten tijdelijk dicht in de zomermaanden. Snelheid omlaag naar 90 km/u. Er komen circa tien weekendafsluitingen tot 2030.

·       Kaagbrug: Start in het najaar van 2028, doorlooptijd tot halverwege 2030. Voorbereidingen, zoals zandophoging en bomenkap, zijn al begonnen. Fietsverkeer wordt tot 2027 omgeleid via Buitenkaag.

·       Spoorwegviaduct: De aanbesteding start later dit jaar. Een deel van de aansluiting richting Den Haag gaat dicht. De trein blijft grotendeels rijden, maar exacte details volgen nog.

Langetermijnplanning Rijkwaterstaat

Slim reizen en samenwerken
Laurens Boex (Breikers) en Jan-Willem Dikmans (Zuid-Holland Bereikbaar) riepen werkgevers op om mee te denken over mobiliteitsoplossingen. Denk aan scans, logistiek advies en één-op-één gesprekken. Fietsomleidingen zijn op sommige locaties mogelijk, maar niet overal, daar kijken wij ook naar.

Samen hinder beperken
Niels Verduijn (Zuid-Holland Bereikbaar) sloot af met een heldere oproep: "Als 10% van de reizigers op een andere manier reist, geven we ruimte aan anderen." Werkgevers spelen hierin een sleutelrol. Door samenwerking en goede voorbereiding kunnen we de hinder beperken en de regio bereikbaar houden.

Blijf op de hoogte
Meer informatie, actuele planning en contactgegevens zijn te vinden via de Bouwapp, Facebookpagina en nieuwsbrief van Rijkswaterstaat. Of heb je vragen? Mail gerust naar: projectA44@rws.nl. Wil je als werkgever meer weten over mobiliteitsmaatregelen? Neem dan contact op met Laurens Boex, Elske van de Fliert of voor logistiek advies neem je contact op met Jan-Willem Dikmans.

Lees hier het hele verslag