Van cijfers naar verandering: de mobiliteitsscan als motor voor duurzaam beleid

In de Rotterdamse haven draait alles om beweging. Toch is juist mobiliteit een van de grootste uitdagingen voor bedrijven in het Botlekgebied. De afstand tussen woonplaats en werk, ploegendiensten, beperkte OV-opties en traditionele afhankelijkheid van de auto maken het niet eenvoudig om duurzaam reisgedrag te stimuleren. Juist daarom liet RMI, logistiek dienstverlener met 130 medewerkers, een mobiliteitsscan uitvoeren. Die scan bracht inzichten én kansen naar boven.

Dit artikel is onderdeel van een drieluik-interview met RMI. Dit tweede artikel in deze reeks laat zien hoe data de basis vormt voor bewuste keuzes, en waarom inzicht onmisbaar is voor duurzaam werkgeverschap.

Waar liggen de knelpunten en kansen?

Bij RMI was mobiliteit al langer onderwerp van gesprek. Veel medewerkers fietsen naar hun werk, maar de vraag was: hoe groot is het potentieel nu echt? En wat kunnen we doen om medewerkers te helpen duurzamer te reizen? “Het is lastig om gedrag van medewerkers te meten,” zegt Kasper Bout, marketing- en communicatieadviseur bij RMI. “We willen graag weten wat mensen beweegt en waar we op kunnen inspelen. Daar kan een partij als Zuid-Holland Bereikbaar ons goed bij helpen.”

De mobiliteitsscan van Zuid-Holland Bereikbaar geeft precies dat inzicht. De scan brengt onder meer woon-werkafstanden, vervoerstypen, routes, knelpunten en kansen in kaart. Voor RMI leverde dat een opvallende conclusie op. Tim Klein, mobiliteitsmakelaar bij ZHB: “We zagen dat 59% van de medewerkers binnen 15 kilometer van het werk woont. Dat is een enorme fietspotentie. En die is met e-bikes nog groter.” Voor een gebied waarin de auto vaak als enige realistische optie wordt gezien, is dat waardevolle informatie. Het maakt duidelijk dat er ruimte is om anders te reizen, mits de juiste voorwaarden worden gecreëerd.

Tim Klein, mobiliteitsadviseur bij ZHB: “We zagen dat 59% van de medewerkers binnen 15 kilometer van het werk woont. Dat is een enorme fietspotentie. En die is met e-bikes nog groter.”

Data als startpunt voor beleid

De scan leverde RMI getallen en handvatten op. Fietspotentieel, carpoolkansen en een duidelijk beeld van reisgedrag vormen nu de basis voor het mobiliteitsbeleid. “Alles hangt met elkaar samen,” zegt Kasper. “Er is vergrijzing in het havengebied, bereikbaarheid is een uitdaging en duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Klanten vragen er zelfs naar.

We moeten dus investeren in initiatieven die passen bij onze mensen en bij wat er van ons wordt verwacht.” De scan werd daarmee een manier om gerichte keuzes te maken. Het geeft inzicht in wat medewerkers nodig hebben.

Beleid onderbouwen richting klant en certificering

Voor Zuid-Holland Bereikbaar is de mobiliteitsscan vaak de eerste stap in een langere samenwerking. Tim: “We ondersteunen werkgevers met advies, tools en informatie. Maar we willen vooral dat mensen zich bewust worden van hun reisgedrag. Als je weet waar de kansen liggen, kun je gericht aan de slag.” De scan maakt dat mogelijk. Het laat zien waar het wél kan, in plaats van waar het lastig is. Dat is essentieel in een omgeving die bekendstaat om zijn beperkte bereikbaarheid.

Kasper Bout, marketing- en communicatieadviseur bij RMI: “Alles hangt met elkaar samen: er is vergrijzing in het havengebied, bereikbaarheid is een uitdaging en duurzaamheid wordt steeds belangrijker.”

Daarnaast is het waardevol om beleid te onderbouwen richting klanten en certificeringen zoals Ecovadis. Kasper: “Wij moeten bewijs hebben om te laten zien waarop we besparen. Ook in uitstoot. Inzicht maakt dat concreet.”

Vervolgstappen concretiseren

Nu de mobiliteitsscan is uitgevoerd, kunnen ook de vervolgstappen vastgesteld worden.

Tim sluit zich daarbij aan: “Dit proces begint met inzicht en eindigt met beweging. De scan laat zien waar je kansen zitten. Daarna kun je samen bouwen aan oplossingen die werken.”